DETERMINERS – Anglo-Assamese Grammar for SEBA

English Grammar with explanation in Assamese for SEBA class 9 and class 10 Assamese medium students. The topic of this grammar chapter is “DETERMINERS”. This post will be very helpful for Assamese medium students to understand determiners in their own language.

DETERMINERS - Anglo-Assamese Grammar for SEBA

DETERMINERS – English-Assamese Grammar For Class 9 and 10 SEBA

  • This is a dog.
  • The dog is a faithful animal.
  • This is my dog.
  • This dog is mine.
  • That horse is black.
  • I want some sugar.
  • Do you want any milk?
  • An elephant is a big animal.

A, an, the, this, that, my, some, any- আদিক determiner বা determinative বুলি কোৱা হয়। Determiner-অৰ সৰহভাগ pronoun হিচাপেও ব্যৱহৃত হয়।

Determiner-এ সদায় noun-অক qualify কৰে। কেতিয়াবা ই noun-অৰ সলনিও বহে। (যেনে— ‘Which book will you take?’ ‘I’ll take that.’). Noun-অক qualify কৰিলেও determiner- বোৰক adjective বুলিব নোৱাৰি। কাৰণ, এইবোৰ সদায় adjective-অৰ দৰে ব্যৱহৃত নহয়।

Determiner বহুতো আছে। তাৰে প্ৰায়ে ব্যৱহাৰ হোৱা কেতবোৰ হ’ল a, an, the, this, that, those, another, every, each, either, neither, one, two (etc), little, much, few, many, several, my, your, his, her, their, its, John’s, Mary’s (etc.), no, all, some, any ইত্যাদি।

Determiner-বোৰক তলত দিয়া ধৰণে ভগাব পাৰি—

  • (i) Articles and article-like determinative — a, an, the, that আদি।
  • (ii) Quantitative — much, many, few, little, five, three, half আদি।
  • (iii) Possessives — my, his, your, her আদি।
  • (iv) Ordinals — first, second, last আদি।

Articles:

(1) A, An:

  • I bought a watch yesterday.
  • They are playing with a ball.
  • That is a tiger.

ওপৰৰ sentence-কেইটাৰ a-টো indefinite article.

  • Please give me an orange.
  • An egg costs about six rupees now.
  • Always use an umbrella when you go out in the rain.

এই Sentence-কেইটাৰ an-টো indefinite article. Word-টোৰ প্ৰথম আখৰটোৰ উচ্চাৰণ vowel হ’লে তাৰ আগত an বহে। প্ৰথম আখৰটোৰ উচ্চাৰণ consonant হ’লে তাৰ আগত a বহে।

(2) The :

Nagen has a dog and a cat. The dog is black. The cat is white.

ওপৰৰ sentence-কেইটাৰ the-টো definite article. Singular countable noun এটা প্রথমবাৰ উল্লেখ কৰোঁতে সাধাৰণতে indefinite article (a বা an) ব্যৱহাৰ কৰা হয়। এবাৰ উল্লেখ কৰাৰ পাছত সেই noun-অৰ আগত definite article (the) ব্যৱহাৰ কৰা হয়।

Here is a picture of a classroom. There is a blackboard in the classroom. The blackboard is on a stand. The stand is made of wood. There is a letter A and a circle on the blackboard. The letter is small but the circle is big. There is a fan in the classroom. The fan is not moving. There is a table and a chair in the classroom. The chair is near the table.

লক্ষ্য কৰা ঃ

ওপৰৰ কথাখিনি পঢ়ি বুজি চোৱা কেনে ধৰণে প্ৰথমতে noun-অৰ আগত a বহিছে আৰু পাছত সেই noun উল্লেখ কৰোঁতে তাৰ আগত the বহিছে। Singular countable noun প্রথমবাৰ উল্লেখ কৰোঁতে সাধাৰণতে তাৰ আগত indefinite article (a, an) বহে। পাছলৈ সেই noun-অৰ আগত definite article (the) বহে।

Class-work on Diterminers – SEBA Class 9 and Class 10:

Fill in the blanks with a or the :

What is that? It is—-picture of —sea shore. There is—-ship near—-shore.—- ship is not moving. There is a small boat near—-ship. There is —man on—-boat.—-man has—-net.—-net is not very big. He has caught—-fish which is very small.

(3) An:

Bina is a school girl. She is an Assamese girl. She did not go to school today as it is a holiday. She has an umbrella in her hand. The umbrella is red. She is now eating an orange. The orange is not very sweet.

লক্ষ্য কৰা ঃ

Noun-অৰ প্রথম আখৰটোৰ উচ্চাৰণ vowel হলে a-ৰ পৰিৱর্তে an ব্যৱহাৰ হয়। ওপৰত দিয়া বিভিন্ন অৱস্থাৰবাৰলৈ লক্ষ্য কৰা। দ্বিতীয়বাৰ উল্লেখ কৰোঁতে নির্দিষ্টকৈ বুজোৱা অৰ্থত the বহিছে।

Class-work:

Fill in the blanks with a or an or the :

Rita is—-college girl. She is not—-Indian girl. She is —English girl.—-girl came to India only last year. She now lives in—-tea garden in Upper Assam.—-tea garden is a very big one. She has—-Assamese friend. She went out for —Walk with her friend about an hour ago. Then she saw—-owl on a tree.—-owl was very ugly.

A নে An ?

আগত কৈ অহা হৈছে যে noun-অৰ প্রথম আখৰটোৰ উচ্চাৰণ vowel হলে a-ৰ পৰিৱর্তে an ব্যৱহাৰ হয়; এইখিনিতে কিছুমান কথা মন কৰিবলগীয়া আছে।

  • I have been waiting here for an hour.
  • Raju is an honest boy.
  • She is an heiress to her father’s property.
  • Mr. Ahmed is an honourable man.

শব্দৰ আদিত থকা h অনুচ্চাৰিত হৈ থাকিলে তেনে শব্দৰ আগত an বহে।

Note : Hostel, historical, humble আদিৰ আগত a হবনে an হ’ব সেইটো নিৰ্ভৰ কৰিব উচ্চাৰণৰ ওপৰত। এইবোৰৰ h-টো উচ্চাৰণ হলে a হ’ব; h-টো উচ্চাৰণ নকৰিলে an হ’ব। যেনে— We stayed in a hotel in Delhi বা We stayed in an hotel in Delhi. আজি-কালি পাছে এনেবোৰ শব্দত h-টো সাধাৰণতে উচ্চাৰণ হয়। গতিকে a hotel, a humble man ব্যৱহাৰ হয়।।

  • This is a one-rupee note.
  • We saw a one-act play last night.
  • There is a university in Shillong now.
  • The students of our school have a union now.
  • I have been living in that house for a year.
  • I want to buy a yellow shirt.

প্রথম আখৰটো vowel letter হলেও তাৰ উচ্চাৰণ যদি ‘য়’ বা ‘ৱ’ ৰ দৰে হয় তেন্তে তাৰ আগত a বহে। কাৰণ ‘য়’ আৰু ‘ৱ’ consanant হে; vowel নহয়। যেনে— a one-rupee note, a one-actplay, a university. Year, yellow আদিতো y-ৰ উচ্চাৰণ ‘য়’। গতিকে এইবোৰৰ আগতো a লাগিব।

  • He is an M.A. and his brother is a B.A.
  • Dr. Baruah is an F.R.C.S. and his son is an M.R.C.P.
  • My brother is an N.C.C. cadet.
  • Mr. Sarma is building an R.C.C. house.

Abbreviation বা সংক্ষিপ্তৰূপৰ আগত a হ’বনে an হ’ব সেইটো সম্পূর্ণ নির্ভৰ কৰে সংক্ষিপ্ত ৰূপৰ প্রথম ধ্বনিটোৰ ওপৰত। যদি প্রথম ধ্বনিটো vowel হয়, তেন্তে an ব্যৱহাৰ কৰিব লাগিব।

যেনে— an M.A. (am ei), an N.C.C. (en see see), an R.C.C. (aar see see); কিন্তু প্রথম ধ্বনিটো consonant হ’লে a ব্যৱহাৰ কৰিব লাগিব। যেনে— a B.A (bee ei) ইয়াৰ প্ৰথম ধ্বনিটো এটা consonant (ব)।

Use of the Indefinite Article (a আৰু an):

a আৰু an ব্যৱহাৰ কৰা হয়—

(i) ‘এটা’ (one) অর্থত। যেনে—

  • There is a book on the table.
  • Twelve inches make a foot.
  • A bird in hand is worth two in the bush.
  • Not a word was said.

(ii) ‘কোনোবা’ (certain) অর্থত। যেনে—

  • A man was once walking along the road.
  • The people of the village knew that there was a road.
  • They told him about a tiger.

ইয়াত A man-অৰ অৰ্থ ‘কোনো মানুহ’, a road-অৰ অৰ্থ ‘কোনোবা এটা পথ’, a tiger-অৰ অর্থ ‘কোনো এটা বাঘ’।

(iii) প্রাণী বা বস্তুৰ গোটেই শ্রেণী বা জাতিক বুজাবলৈ। যেনে—

  • A cow is a useful animal.
  • A dog is always faithful.
  • A mother always loves her children.
  • A book has many pages.

(iv) কেতিয়াবা proper noun এটাক common noun কৰিবলৈ। যেনে—

A Daniel has come to judgement (ইয়াত Daniel-অৰ অর্থ খুব জ্ঞানী মানুহ (‘a very wise man’).

(v) Uncountable noun-অৰ আগত ‘এবিধ’ (a kind of) অৰ্থত। যেনে—

  • Gold is a metal. (Gold is a kind of metal)
  • Water is a liquid. (Water is a kind of liquid)
  • Milk is a food. (Milk is a kind of food).

(vi) A আৰু an singular countable noun-অৰ সতেহে ব্যৱহাৰ হয়। Plural countable noun- অৰ আগত dozen, hundred, thousand, good many, great many আদি থাকিলে plural noun-অৰ সতেও a বা an ব্যৱহাৰ হ’ব পাৰে। যেনে—

  • I paid a thousand rupees for this picture.
  • She bought the sari for a hundred rupees.
  • A good many students were absent today.
  • I want to buy a dozen eggs.

Use of the definite article (the):

  • Gold is very expensive these days.
  • The gold of this ring is not pure.
  • We drink water.
  • The water of this pond is not clear.
  • Jute is grown almost all over Assam.
  • The jute of Nagaon district is of very good quality.
  • Sugar is about forty rupees a kilo now.
  • The sugar I brought yesterday was not very good.

মন কৰা ঃ Uncountable noun-অৰ আগত article নবহে। কিন্তু আগতে উল্লেখ কৰা থাকিলে বা নির্দিষ্ট বুজালে uncountable noun-অৰ আগত the ব্যৱহাৰ কৰা হ’ব পাৰে।

  • If Govinda stands on a chair, he can touch the ceiling.
  • There is a carpet in the middle of the floor of his room.

প্ৰতিটো ঘৰৰ বা কোঠাৰ এখনেইমজিয়া (floor), এখনেই আটাল (ceiling) থাকে। নির্দিষ্ট মাথোনএটা বস্তু থাকিলে তাৰ আগত the বহে। যেনে— the floor the ceiling. ঠিক সেইদৰে এটা কোঠাৰ (বা বস্তুৰ) এটাই মাথোন মাজ (middle) থাকে। সেইবাবে the middle.

  • This is a bench, this is a desk, this is the blackboard.
  • He has gone to the post office to buy some stamps.

এই কোঠাত বা ঘৰত বা এখন চহৰত এটাই মাথোন তেনে বস্তু থাকিলে সেই noun-অৰ আগতে the ব্যৱহাৰ কৰা হয়। এখন চহৰত এটাতকৈ বেছি post office, railway station আদি থাকিলেও ওচৰৰটো বা সাধাৰণতে গৈ থকাটো বুজাবলৈ the ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি।

  • The sun rises in the east.
  • The moon has set.
  • The sky is cloudy today.

এটাই sun, এটাই moon আৰু এখনেই sky আছে। এনে ক্ষেত্ৰত এনেবোৰ noun-অৰ আগত the ব্যৱহাৰ হয়। তেনেদৰে the world, the earth, the horizon, the equator, the east, the north আদি লিখা হয়।

  • The Bible is the holy book of the Christians.
  • The Koran is the holy book of the Muslims.
  • The Vedas were written long ago.
  • The Ramayana and the Mahabharata are two epics. (মহাকাব্য)

ধর্ম-গ্রন্থ, পুৰণি মহাকাব্য আদিৰ নামৰ আগত the ব্যৱহাৰ কৰা হয়। কিন্তু Homer’s Iliad, Valmiki’s Ramayana ইত্যাদিৰ ক্ষেত্ৰত the নালাগে।।

  • The English are a brave people.
  • The French have a glorious past.
  • The Assamese are not very rich.

জাতিৰ নামৰ আগত the ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি।

  • The Pacific is an ocean.
  • The Brahmaputra flows through Assam.
  • The Ganga is a sacred (পৱিত্ৰ) river.
  • The Cauvery flows through Tamil Nadu.
  • The Andamans are a group of islands.
  • The French Revolution is a great event of world history.
  • The Tajmahal was built by Shahjahan.
  • The Red Fort is in Delhi.
  • The Queen Elizabeth is one of the biggest ships in the world.

গৰ, নদী, জাহাজ, দ্বীপপুঞ্জ, বুৰঞ্জীপ্ৰসিদ্ধ ঘটনা আৰু অট্টালিকাৰ নামৰ আগত the ব্যৱহাৰ হয়।

  • The Himalayas are on the north of our country.
  • The Nilgiries are in the South India.

পাহাৰ বা পর্বত শ্ৰেণীৰ নামৰ আগত the বহে। কিন্তু অকল পাহাৰ বা পৰ্বতৰ নামৰ আগত the নালাগে। যেনে— Mount Everest, Mount Vernon.

  • The U.S.A. is a very rich country.
  • There are many Indians in the U.K. (United Kingdom).
  • The U.N.O. looks after world peace.

দেশ বা বিশ্ববিখ্যাত সংস্থাৰ সংক্ষিপ্ত (abbreviated) নামৰ আগত the বহে। UNESCO, WHO আদিৰ আগত কিন্তু the নালাগে, কাৰণ এইবোৰ নাম ‘ইউনেস্কো’, ‘হু’আদি কৈ এটা শব্দৰ দৰে উচ্চাৰণ কৰা হয়।

  • Pradip is studying at St. Edmund’s College.
  • Raju is a student of Cotton Collegiate Govt. Higher Secondary School.
  • Cotton College is the oldest college in Assam.
  • She lives on Mahatma Gandhi Road.
  • I met him at Canning Street yesterday.
  • Harrison Road has now been re-named Mahatma Gandhi Road.

সাধাৰণতে স্কুল, কলেজ, আলি-বাট আদিৰ নামৰ আগত article নবহে৷ মানুহৰ নামত থকা স্কুল,কলেজ, আলি-বাট আদিৰ নামৰ আগত the ব্যৱহাৰ কৰা নহয়।

  • Many people go to Shillong by bus everyday.
  • He has gone to Kolkata by train.
  • I will go to Delhi by plane next week.

সর্বসাধাৰণৰ যাতায়ত কৰা অৰ্থত বা যান-বাহনৰ আগত কোনো article নবহে। কিন্তু বিশেষ অর্থত বা নির্দিষ্টকৈ বুজালে বা বিশেষ যান-বাহনৰ আগত article ব্যৱহাৰ কৰা হ’ব পাৰে। যেনে—

  • I waited for a bus for a long time but could not get any.
  • My father will come by the 7-30 train.
  • The Kamrup Express will leave Guwahati at 1.22 P.M.
  • The Taj Express runs between Delhi and Agra.

ভাষাৰ নামৰ আগত the ব্যৱহাৰ কৰা নহয়। কিন্তু এনে নামৰ পিছত language শব্দটো থাকিলে the ব্যৱহাৰ কৰা হয়।যেনে— the English language, the German language, the Assamese language.

  • Assamese is a rich language.
  • Mrs. Baruah can speak French fluently.
  • German is spoken in many parts of the world.

Season অর্থাৎ ঋতুৰ নামৰ আগত the বহিব বা নবহিব পাৰে। কিন্তু এনে নামৰ পিছত season শব্দটো থাকিলে the-ৰ প্রয়োজন হয়। যেনে—the winter season, the spring season.

  • The cuckoo sings in (the) spring.
  • It is winter now.
  • Leaves fall off in (the) autumn.
  • (The) Summer is very hot in Delhi.

মানুহৰ নামৰ আগত article ব্যৱহাৰ নহয় যদিও ওপৰৰ বাক্য দুটাৰ দৰে বিশেষ অর্থত article ব্যৱহাৰ হ’ব পাৰে।

  • He is the Shakespeare of India.
  • This great poet is the Kalidasa of modern India.

ঠাইৰ নামৰ আগতে article নালাগে। কিন্তু ঠাই কিছুমানৰ বিশেষ অর্থপূর্ণ নামৰ আগত the ব্যৱহাৰ হয়।

যেনে—the Sudan, the Netherlands.

Noun-অক superlative-এ qualify কৰিলে the ব্যৱহাৰ কৰিব লাগে।

  • Nagen is the best boy in the class.
  • Raju is the worst player in the team.
  • This is the cheapest rice in the market.

নির্দিষ্ট মানুহ বা বস্তুৰ কথা বা আগতে উল্লেখ কৰা বা জানি থোৱা মানুহ বা বস্তুৰ কথা কওতে the ব্যৱহাৰ কৰা হয়।

  • I do not like the boy.
  • We will go to the club this evening.
  • The pen you gave me yesterday is lost.

Singular countable noun-এ গোটেই শ্রেণী বা জাতিটোক বুজালে the ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি।

  • The cow is a useful animal.
  • The horse can run very fast.
  • The dog is a faithful animal.
  • The rose is a beautiful flower.

Man আৰু Woman শব্দ কিন্তু এনে অৰ্থত ব্যৱহাৰ কৰিলে আগত কোনো article ব্যৱহাৰ কৰা নহয়।যেনে—

  • Man is mortal.
  • Woman is man’s companion. (সংগী)

Note: The cow is a useful animal নকৈ A cow is a useful animal. বা Cows are useful animals ও ক’ব পাৰি। ইয়াৰ শেষৰ বিধ Sentence-হে বোধহয় সাধাৰণতে ব্যৱহাৰ কৰা হয়।

Proper noun- অক adjective-এ বা defining adjective clause-এ qualify কৰিলে আগত the বহে।

  • The immortal Shakespeare was not highly educated.
  • The Mr. Mahanta whom you met yesterday is my uncle.

Noun উহ্য থাকি অকল adjective থাকিলে adjective-ৰ আগত the-ৰ ব্যৱহাৰ হয়।

  • The poor are not always unhappy.
  • The rich are not always happy.

Comparative-অৰ সৈতে adverb হিচাপেও কেতিয়াবা the-ৰ ব্যৱহাৰ হয়।।

  • The more the merrier.
  • The more we get the more we want.

সময় সম্বন্ধীয় এনেবোৰ phrase-অত the-ৰ ব্যৱহাৰ হয়। কিন্তু at 10 o’ clock, at noon, at night, at midnight, on Monday, in July, last week আদিত the নালাগে।

  • We went there in the morning.
  • He came here on the third of March.
  • She went to the cinema the day before yesterday.

বিশ্ববিদ্যালয়ৰ নামৰ আগত the-ব্যৱহাৰ নহয়। কিন্তু University of….এইদৰে ক’লে বা লিখিলে আগত the বহিব। যেনে—

  • He is a graduate of Calcutta University.
  • Gauhati University was established in 1948.
  • The University of Delhi.
  • The University of Gauhati
  • The University of Calcutta.

ব্যতিক্রম : মানুহৰ নামত থকা বিশ্ববিদ্যালয়ৰনাম কেতিয়াও the University of……এইদৰে কোৱা বা লিখা নহয়। সেই কাৰণে the University of Jawaharlal Nehru বুলি ক’লে ভুল হ’ব—সদায় Jawaharlal Nehru University-হে ক’ব লাগিব।

Determiners Class-work – SEBA Class 9 and Class 10

Fill in the blanks with suitable articles where necessary. Leave the space blank where no article is necessary.

(i)  ……milk is……..good food for………baby.

(ii) There is…….fly in………cup of coffee.

(iii) ……….Darjeeling is ……….hill station.

(iv) ……….Assam is………land full of rare animals.

(v) ………..Rice sells cheap today.

(vi) ………accident took place on………..Hem Baruah Road yesterday.

(vii) He reads…….Ramayana twice……….week.

(viii) My friend is……….M.A. in………….English.

(ix) ………English is not a difficult language.

(x)  ……… English language is spoken in many countries of……… world.

(xi) ……….Assamese live in Assam.

(xii)  ………cotton of…….Garo Hills is very good.

(xiii) ……..honesty of your father cannot be questioned.

(xiv) ……..honesty is……….best policy.

(xv) We can’t live without food and……….water.

(xvi) …………Bible is…………..holy book.

(xvii) It’s………pity that she failed the examination.

(xviii) Put…….drop of this medicine into my left eye.

(xix) ………..U.S.A. is………..very rich country.

(xx) ……….. Summer in Assam is not very unpleasant.

(xxi) We went by………train from Delhi to Agra.

(xxii) ………. Vindhyas stand in……….middle of India.

(xxiii) ………..Spring season is the most beautiful of all seasons.

(xxiv) John is……….honest boy.

(XXV) ……….Manas Sorovor is……….lake.

(xxvi) ….Atlantic Ocean has two ocean currents, one of which is called Gulf Stream.

(xxvii) ……….Amazon is……..very big river.

(xxviii) Harshabardhana may be called… ..Napoleon of India.

(xxix) ……Kolkata is………big city.

(XXX) ……. Mahatma Gandhi is called ‘the father of the nation’.

(xxxi) ……….. Shakespeare wrote ‘Hamlet’.

(xxxii) There is……zoo in……..Guwahati.

(xxxiii) She has gone to………..Netherlands.

(xxxiv) ……….. Guahati University is at Jalukbari.

(xxxv) He was given……….medal by………University of Madras.

Some Other Determiners

Some আৰু any :

  • I have some money in my pocket.
  • She hasn’t any money in her pocket.
  • Have you any money in your pocket?
  • I want to buy some eggs.
  • He doesn’t want to buy any eggs.
  • Do you want to buy any eggs?

মন কৰা ঃ ওপৰৰ affirmative sentence-বোৰত some আৰু negative আৰু interrogative sentence-বোৰত any ব্যৱহাৰ হৈছে।

Affirmative sentence-অত some আৰু negative আৰু interrogative sentence-অত any ব্যৱহাৰ হৈছে। Some আৰু any countable আৰু uncountable দুয়োবিধ noun-অৰ সতে ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি। অনিৰ্দিষ্ট পৰিমাণ বা সংখ্যা বুজাবলৈ some আৰু any ব্যৱহাৰ কৰা হয়। কেতিয়াবা অৱশ্যে negativeআৰু interrogative sentence-অত some ব্যৱহাৰ কৰা হয়। যেনে—

  • Some people do not like fish.
  • Will you give me some salt?

মনত ৰাখিবা ঃ Negative sentence-অত any-ৰ আগত not বা n’t-হে; no কেতিয়াও নহয়।যেনে—

  • There is not (isn’t) any milk in that cup.
  • There is no any milk in that cup কিন্তু হ’ব নোৱাৰে।

Little :

  • There is little milk in that glass.
  • There is a little milk in the jug.
  • Give the little milk in the jug to the cat.

মন কৰা ঃ Little-এ প্রায় নোহোৱাৰ নিচিনা বুজায়। A little-এ তাতকৈ অলপহে বেছি থকা বুজায় আৰু the little-এ যি অলপ আছে তাকে নির্দিষ্টকৈ বুজায়। ‘There is little milk in that glass’ অর্থাৎ ‘গিলাচটোত গাখীৰ প্রায় নায়েই’। ‘There is a little milk in the jug’ অর্থাৎ ‘জাগটোত গাখীৰ অলপহে আছে। ‘Give the little milk in the jug to the cat’ অর্থাৎ ‘জাগটোত যি অলপ গাখীৰ আছে সেইখিনি মেকুৰীজনীক দিয়া’।

Few :

  • He has few marbles.
  • I have a few marbles.
  • Keep the few marbles for your brother.

মন কৰা ঃ Little, a little আৰু the little-অৰ মাজত যি পার্থক্য, few, a few আৰু the few-অৰ মাজত সেই একে পার্থক্য। অর্থাৎ few-এ প্রায় নোহোৱাৰ নিচিনা বুজায়। A few-এ তাতকৈ অলপহ বেছিবুজায় আৰু the few-এ যি অলপ আছেতাকে নির্দিষ্টকৈ বুজায়। Little, a little আৰু the little-এ পৰিমাণ আৰু few, a few আৰু the few-এ সংখ্যা বুজায়। Little, a little আৰু the little uncountable noun-অৰ সৈতেহেব্য ৱহাৰ হয়। আনহাতে few, a few আৰু the few plural countable noun-অৰ সতেহে ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি।

Much আৰু Many :

  • Did you have much trouble in finding my house?
  • There isn’t much milk in that cup.

Much পৰিমাণবাচক। Much uncountable noun-অৰ সৈতেহে ব্যৱহাৰ হয়।

  • Are there many boys in the class today?
  • She hasn’t many books. (She does not have many books.)

Many সংখ্যাবাচক। Many countable noun-অৰ সৈতে ব্যৱহাৰ হয়।

  • He has a lot of money.
  • There is a large quantity of sugar in that shop.
  • The work took us a great deal of time.
  • There are a large number of mangoes on that tree.

Much আৰু Many-ক very, too আদিয়ে modify নকৰাকৈ কাচিৎ কেতিয়াবাহে affirmative sentence-অত ব্যৱহাৰ হয়। সাধাৰণতে এই দুটা negative আৰু interrogative sentence-অতহে ব্যৱহাৰ হয়। বহুক্ষেত্ৰত (বিশেষকৈ affirmative sentence-অত) much আৰু many-ৰ সলনি ওপৰৰ sentence-বোৰত দিয়া a lot, a large quantity of, a great deal of, a large number of ব্যৱহাৰ কৰা হয়। এইবোৰৰ উপৰি a good deal of, plenty of আদিও ব্যৱহাৰ হয়।

ওপৰত কৈ অহা হৈছে যে much আৰু many-ক very, too আদিয়ে modifyকৰিলেহেসাধাৰণতে affirmative sentence-অত ব্যৱহাৰ কৰা হয়। ইয়াৰ উপৰি active subject হিচাপে ব্যৱহাৰ হ’লে বা There is…..অৰ পিছত much আৰু many affirmative sentence-অত ব্যৱহাৰ হ’ব পাৰে।

Some more examples of the use of much, many, a lot of, etc.:

  • You have put a lot of sugar in my tea.
  • She has put too much sugar in my tea.
  • You haven’t put much sugar in my tea.
  • There is much to be said on this subject.
  • He bought a lot of books in Kolkata last month.
  • Did you read much last year?
  • Did you read many books last year?
  • There are many books on the table.

Each আৰু every :

Each-এ দুটা বা তাতকৈ বেছিৰ মাজৰ প্রত্যেককে বুজায়। Every-এ কিন্তু দুটাতকৈ বেছিৰ মাজৰ প্রত্যেককে বুজায়। যেনে—

Each boy got a prize. (ইয়াত দুটা ল’ৰাৰ কথাও কোৱা হ’ব পাৰে)। Every boy got a prize. (ইয়াত দুটা ল’ৰাৰ কথা কোৱা হোৱা নাই। দুটাতকৈ নিশ্চয় বেছি ল’ৰাই prize পাইছিল)। Each আৰু every সদায় singular uncountable noun-অৰ সৈতেহে ব্যৱহাৰ কৰা হয়। যেনে-

  • Every member was present.
  • I looked into every room of the house.
  • Each girl brought flowers.
  • I spoke to each man separately.

Each of the, every one of the আদিৰ সৈতে কিন্তু plural noun ব্যৱহাৰ হয়। Each আৰু every-ৰ আগত article ব্যৱহাৰ নহয়। যেনে—

  • Each boy got a prize. (The each boy নহয়)।
  • The teacher gave two books to each boy. (………to the each boy নহয়)।
  • Every girl wore a ribbon. (The every girl……. নহয়)।

No:

এটাও নোহোৱা বা ‘অলপো নোহোৱা’ (not, not any) অর্থত ‘no’ ব্যৱহাৰ হয়। No-ৰ সলনি প্রায় সকলো ক্ষেত্রতে not a বা not any ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি। যেনে—

  • I have no ticket—I haven’t a ticket.
  • There is no time— There isn’t any time.
  • There are no books in that bag—There aren’t any books in that bag.

Not a অকল singular countable noun-অৰ সৈতেহে ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰি। Not any কিন্তু singular countable, plural countable আৰু uncountable এই তিনিবিধ noun-অৰ সৈতে ব্যৱহাৰ হয়।

Noun in Apposition

Raju, our captain, made a century in today’s cricket match.

এই sentence-টোৰ Raju আৰু our captain একেজন ল’ৰা। Captain noun-টো Raju-ৰ পাছত বহি কোনজন Raju-ৰ কথা কোৱা হৈছে সেইটো সঠিককৈ বুজাইছে।

Noun এটা বর্ণনা কৰিবলৈ আন এটা noun যেতিয়া পিছত বহে তেতিয়া পিছৰ noun-টোক noun in apposition বোলা হয় When one noun follows another to describe it, the noun which follows is called a noun in apposition. Some more examples of noun in apposition :

  • Mr. Baruah, the bookseller, came to our house yesterday.
  • Mr. Sarmah, our Head Master, is a learned man.
  • My friend, Anil, is an engineer.
  • Yesterday I met your brother, the doctor.
  • Rabin, an artist, has won a prize.

Classwork For The Chapter Determiner – SEBA Class 9 and Class 10:

A. Add a or an or some or any where necessary. Put a cross mark (x) where none of these is necessary :

  • (i) —potato is—vegetable.
  • (ii) —horse is—animal.
  • (iii) —dog hates—cats.
  • (iv) —cats eat—meat.
  • (v) —coffee is somewhat like—tea.
  • (vi) This ring is made of—–gold.
  • (vii) —gold is—-valuable metal.
  • (viii) —-helicopter goes much faster than—motor car.
  • (xi)We get—–butter,—-cheese and——-ghee from milk.
  • (x) —–cow eats—-grass.
  • (xi) —– grass very often grows tall in—–damp place.
  • (xii) —-sugar is necessary to make—–tea sweet.
  • (xiii) —–silver is—–metal.
  • (xiv) ——–handkerchief is made of ——–cloth.
  • (xv) Can you give me——-piece of chalk?
  • (xvi) ——-cake is made from——flour and—–flour from—-wheat.
  • (xvii) ——–Indian farmer is poorer than———European farmer.
  • (xviii) Is there———sugar in that pot?
  • (xix) Lila enjoys ———music.
  • (xx) I havn’t ——–money today.
  • (xxi) ——–ring made of——–gold is more valuable than—— —ring made of –
  • —–silver.
  • (xxii) ——-intelligent student learns———-lesson very quickly.
  • (xxiii) Are there——–boys in the playground now?
  • (xxiv) Please give me———–milk.
  • (xxv) Give him——–ink to write———letter.
  • (xxvi) ———roof made of——tin last much longer than——roof made of——-
  • thatch.
  • (xxvii) There is——egg and——-apple in that basket.

B. Put in articles (a, an or the) where necessary :

  • (i) Sun rises in the east.
  • (ii) Where did you buy umbrella?
  • (iii) Please draw map of India.
  • (iv) Have I told you about accident?
  • (v) How blue sky is today!
  • (vi) Our Head Master is old man.
  • (vii) Ganga is sacred river.
  • (viii) Moon rose at 10 p.m.
  • (ix) I haven’t read Ramayana.
  • (x) Dirbugarh University is in Dibrugarh.
  • (xi)She is M.A. of Gauhati University.
  • (xii) We went there in morning.
  • (xiii) The thief came at night.
  • (xiv) They are building R.C.C. house.
  • (xv) Cow has four legs.
  • (xvi) Dogs hate cat.
  • (xvii) Mango you gave me yesterday was rotten.
  • (xviii) There is flower-pot in middle of the room.
  • (xix) Sepoy Mutiny took place in 1857.
  • (xx) Have you seen Red Fort?
  • (xxi) Shakespeare wrote ‘Hamlet’.
  • (xxii) We buy only best books.
  • (xxiii) Tiger is animal of Asia and Africa.
  • (xxiv) We will go to Shillong on Monday.
  • (XXV) Tigers are very brave animals.
  • (xxvi) My favourite flower is rose.
  • (xxvii) Man whom you saw with me yesterday was my uncle.
  • (xxviii) Wild animals do not feel very happy in zoo.
  • (xxix) It was proudest hour of his life.
  • (xxx) Andamans are group of islands in Bay of Bengal.

C. Ask questions to get the following answers :

Example: Yes, I bought some mangoes.

Did you buy any mangoes?

  • (i) No, there weren’t any girls in the meeting.
  • (ii) Yes, I will buy some oranges for you.
  • (iii) No, we didn’t buy any fish.
  • (iv)No, I don’t know any languages except Assamese and English.
  • (v) Yes, she met some of her friends at the cinema.
  • (vi) Yes, there were some children at the cinema.
  • (vii) No, we had no time for shopping.

D. Rewrite the following using no:

Example: He did not get any reply to his letter. – He got no reply to his letter.

  • (i) She hasn’t any money.
  • (ii)There aren’t any apples in that basket.
  • (iii)She didn’t find a book to her taste.
  • (iv)There is not any work for him to do.
  • (v)The car will not give you any trouble.
  • E. Fill in the blanks with much or many as required:
  • (i) —–students came late to school.
  • (ii) There isn’t——-water in that river.
  • (iii) She doesn’t get——-time for studies.
  • (iv) The bus was nearly full when it arrived, so not——of us were able to get on it.
  • (v) He doesn’t take———sugar in his coffee.
  • (vi) I don’t know——-about Kolkata, because I have been there only once.
  • (vii) ——–of the buses arrived late because of heavy rain.
  • (viii) ——space is wasted if you do not write properly.
  • F. Fill in the blanks with few, a few, the few, little, a little or the little as required:
  • (i)The man is a miser. He has a lot of money but spends——
  • (ii)Please give me——time to finish this letter.
  • (iii)She had——-money left after she had bought a sari and this she spent in buyin …..eggs.
  • (iv)Give——milk that is in the cup to the dog.
  • (v)He gives——-attention in his clothes and that is why he looks so dirty.
  • (vi)She gave away ———- rupees she had to her mother.
  • (vii) The production of sugar has gone down, so there is——— hope of its price
  • coming down.
  • (viii) The patient is seriously ill but still there is ——— hope that he would recover.
  • (ix) The patient is seriously ill and there is———hope that he would recover.

Translation

কাউৰী বুধিয়ক চৰাই—

  • A crow is an intelligent bird.
  • The crow is an intelligent bird.
  • Crows are intelligent birds.

মনত ৰাখিবাঃ

আগতে কৈ অহাৰ দৰে এই তিনিওটা গ্রহণযোগ্য। তথাপি শেষৰটোহে বোধহয় সাধাৰণতে ব্যৱহাৰ কৰা ভাল।

আমাৰ গাঁৱত এটা ডাক-ঘৰ আছে—There is a post office in our village.
ডাক-ঘৰটোত এজন পোষ্ট মাষ্টৰ আছে—There is a post master in the post office.
হীৰা এবিধ বহুমূলীয়া পাথৰ—Diamond is a precious stone.
দাঁত নোহোৱা সাপৰ ফোঁচফোঁচনিয়ে সাৰ—An empty vessel sounds much.
নিষ্কর্মা লোকৰ মনত কুচিন্তাই ঠাই পায়—An idle brain is a devil’s workshop.
ঘোঁৰা বেগাই দৌৰিব পাৰে—A horse can run fast. The horse can run fast. Horses can run fast.
কালিদাস ভাৰতৰ হোমাৰ—Kalidasa is the Homer of India.
মানুহ মৰণশীল—Man is mortal.
প্রশান্ত মহাসাগৰৰ পানী লুণীয়ানে?—Is the water of the Pacific Ocean salty?
মই কালি দিয়া কিতাপখন ক’ত থৈছা ?—Where have you kept the book I gave you yesterday?
গৌহাটী বিশ্ববিদ্যালয় ১৯৪৮ চনত স্থাপিত হৈছিল—Gauhati University was established in 1948. The University of Gauhati was established in 1948.
আমি ভিক্ষাৰীজনক এখন দহটকীয়া নোট দিলোঁ—  
এঘণ্টা পাছত আহিবা— 
তাৰ বাইদেৱেক এম.এ.পাছ—His elder sister is an M.A.
গাখীৰ এবিধ খাদ্য—Milk is a food.
চেনি মিঠা—Sugar is sweet.
মোক অলপ চেনী লাগে—I want some sugar.
মোৰ চেনী অলপো নাই—I haven’t any sugar./ I don’t have any sugar.
গিলাচটোত পানী প্রায় নায়েই—There is little water in the glass.
গিলাচটোত অলপ গাখীৰ আছে—There is a little milk in the glass.
গিলাচটোত থকা গাখীৰখিনি পেলাই দিয়া—Throw away the milk that is in the glass.
গছজোপাত আম প্রায় নায়েই—There are few mangoes on the tree.
গছজোপাত আপেল কেইটামান আছে—There are a few apples on the tree.
পাচিটোত যি কেইটা আপেল আছে আটাইকেইটা বেয়া—The few apples that are in the basket are bad.
গছজোপাত এসোপা কমলা আছে—There are a lot of oranges on the tree.
ঘৰটো বিচাৰি উলিয়াওঁতে আমাৰ বহু কষ্ট হৈছিল—We had a lot of trouble in finding out the house.
এই শ্রেণীটোত বহুতো ছোৱালী আছে নেকি?—Are there many girls in this class?
সৌ দোকনখনত বহুতো চাউল আছে নেকি?—Is there plenty of rice in that shop?
চাহ কাপত তুমি বৰ বেছি চেনি দিছা—You have put too much sugar in the cup of tea.
এই পুথি-ভঁৰালটোত বহুতো কিতাপ আছে—There are many books in this library.
প্রত্যেকজন ল’ৰাৰ দহোটাকৈ মাৰ্বল আছে—Every boy has ten marbles.
মোৰ সময় নাই—I have no time.
সৌ গছজোপাত পাত নাই—There are no leaves on that tree. There aren’t any leaves on that tree.

Translate into English:

A.  গৰু উপকাৰী জন্তু। ই আমাক গাখীৰ দিয়ে। গাখীৰ ভাল খাদ্য। গাখীৰৰপৰা মাখন, ঘিউ (ghee) আদি তৈয়াৰ কৰা হয়। আমাৰ এজনী গৰু আছিল। গৰুজনীয়ে ভালেখিনি গাখীৰ দিছিল। তাইৰ এটা পোৱালি (calf) আছিল। পোৱালিটো আছিল বগা ৰঙৰ।

B. টেবুলৰ ওপৰত এটা সুমথিৰা টেঙা আছে। সৌ গছজোপাত এটা কেঁচা আছে। কেইবছৰমান আগতে ডিব্ৰুগড়ত এখন বিশ্ববিদ্যালয় পতা হৈছিল (established)। স্মিথ ডাঙৰীয়া এজন ইউৰোপীয় ভদ্রলোক। মোক এখন দহটকীয়া নোট দিবানে? প্রত্যেকৰে জীৱনত এটি লক্ষ্য (aim) থকা উচিত। কালি আমাৰ ঘৰৰ ওচৰত এটা দুর্ঘটনা (accident) ঘটিছিল (took place).

C. হিমালয় পর্বত-শ্রেণী ভাৰতৰ উত্তৰত। গংগা বৰ ডাঙৰ নদী। মিচিচিপি পৃথিৱীৰ তৃতীয় দীঘল নদী। কোৰাণ এখন ধর্মগ্রন্থ (holy book). তেওঁক অসমৰ কালিদাস বোলা হয়। গোলাপ ফুল বৰ ধুনীয়া। অসমৰ মৰাপাট বৰ ভাল বিধৰ (of very good quality). অসমৰ চাহৰ গোন্ধ (flavour) বৰ বেছি নাই। বন্দুকটো বাকচটোৰ ভিতৰত থোৱা। ফার্মাচীৰপৰা ঔষধটো আনিবানে? যিমানে পঢ়িবা সিমানে শিকিবা। পৃথিৱী সূৰ্যৰ চাৰিওফালে ঘূৰে (revolves). মই বাছেৰে আহিব নোৱাৰিলোঁ। মই ৯.৩০ বজাৰ ৰেল গাড়ীত আহিলোঁ। এইখন কিতাপেই আটাইতকৈ ভাল। চোৰটো মাজনিশা আহিছিল। কৃষক বিদ্রোহ (Peasants’ Revolt) ইংলেণ্ডৰ বুৰঞ্জীৰ এটা ডাঙৰ ঘটনা (event). তাজমহল বৰ ধুনীয়া।

D. মোক পানী অলপ দিয়া। গিলাচটোত অকণো পানী নাই নেকি? পুখুৰীটোত অলপো পানী নাই। সভাত মানুহ প্রায় নাছিলেই। কেইজনমান মানুহে আজি ৰাতিপুৱা মোক দেখা কৰিবলৈ আহিছিল। তেওঁৰ টকা- পইছা বৰ বেছিনাই। তাৰ দেউতাকৰ বহুত টকা-পইছা আছে। গছজোপাত বহুতো নাৰিকল আছে। যি কেইজনমান ল’ৰা স্কুললৈ আহিছিল সিহঁতৰ কিতাপ নাছিল। গুৱাহাটীৰ চিৰিয়াখানাত (zoo) ধুনীয়া চৰাই মাত্ৰ কেইটামানহে আছে। তাত বাঘ কেইটামান আছে। বহুতো ল’ৰাই গল্প কিতাপ (story book) ভাল নাপায়। বহুতো ছোৱালীয়ে চিলাইৰ কাম (sewing) জানে। এই বিষয়ে মই বৰ বেছি নাজানোঁ।

1 thought on “DETERMINERS – Anglo-Assamese Grammar for SEBA”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *